onsdag 11 mars 2009

Un peu de pain

Idag har jag varit riktigt "husmoderlig" (ehm...kan man säga så!?). Jag har bakat bröd för första gången på väldigt länge (om man inte räknar scones, men det gör man väl inte?). Brödet blev lite för mörkt (vissa kallar det bränt...), men jag tror inte att det kommer märkas så mycket (efter provsmakningen; oh, my god! det var supergott och smakade inte det minsta bränt! till och med David som inte gillar torkade aprikoser tyckte att det var jättegott. victory!). Nästa gång får jag nog köra utan plåt och ställa brödformen direkt på ugnsbotten, alternativt använda ugnsfolie så att det inte blir bränt så lätt. Hur ointressant det än må vara kommer lite brödbaksbilder här:



Nyttigheterna: krossade hasselnötter och linfrön.



Mjöl, havregryn och lite annat smått och gott lades till.



Sedan blev det dags för yoghurt, flytande honung och lingonsylt.



Aj, då! Det här såg inte så aptitligt ut!



Trots den oaptitliga degen blev slutprodukten wunderbar, om jag får säga det själv!

Jag behöver väl inte skriva vad dagens nöjdhetsfaktor är?!

Dags att sova. För en gångs skull kanske jag kommer i säng i tid? Någorlunda, i alla fall!

/Hannah
(en (socker-)bagare)

2 kommentarer: