fredag 20 mars 2009

Oförskämda och oartiga svenskar

I väntan på att David kommer hem med maten (veggoenchiladas blir det ikväll!) tänkte jag skriva ett litet inlägg om något som stör mig fruktansvärt mycket. Och som gör att jag skäms över att vara svensk.

När jag år 2005 kom hem till Sverige efter ett utbytesår i Frankrike blev jag nästintill förskräckt över hur svenskarna betedde sig. Hur hade jag missat det under hela min uppväxt?! I Frankrike höll folk upp dörrar, så fort man svettades lite när man skulle bära en stor resväska uppför en trappa dök det direkt upp någon man som kånkade på väskan åt en, alla sade "ursäkta" när de råkade knuffa till en.

I Sverige? I Sverige har man tur om någon håller upp dörren. I Sverige är det tradition att tränga sig på tåget/bussen/spårvagnen innan de som ska ut från fordonet hinner gå ut. I Sverige verkar få människor tycka att det är konstigt att knuffa till andra människor, utan att ens säga "ursäkta". Vad handlar det här om? Jag förstår verkligen inte. Varför kan inte (svenska) människor visa hyfs?

Lady Dahmer skrev idag om oförskämda svenskar som inte tar hänsyn till människor med barnvagn på bussar, tåg och dylikt. I kommentarerna diskuterades även folks ovilja att lämna plats åt gravida kvinnor. Va!? Höggravida kvinnor som får stå upp?! Det hade aldrig hänt i till exempel Frankrike. Aldrig! Tyvärr gäller detta även äldre människor. Det är ingen som bryr sig om dem heller. Själviska, hemska svenskar! Jag håller med Lady Dahmer; svenskarna behöver uppfostras!

Tack för mig. Nu ska jag ha mexikansk afton med enchiladas och Ugly Betty. Yes, indeed.

/Hannah (a faim)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar