torsdag 12 mars 2009

Recept på brödet

Jag fick en liten request om att skriva brödreceptet, så här kommer det:

Ingredienser

1 st

2 dl fiberberikade havregryn
5 dl vetemjöl
1 dl krossade linfrön
1 dl hackade, torkade aprikoser (eller russin)
1 dl grovhackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat

1 tsk salt
4 dl mild yoghurt
1/2 dl flytande honung
1/2 dl lingonsylt

Gör så här

Sätt ugnen på 200°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i yoghurt, honung och sylt. Klicka ner smeten i en smord, avlång bakform, rymd ca 1 1/2 liter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim. Stjälp upp limpan och låt den svalna under bakduk.

(jag rekommenderar att ställa formen så lågt ner som möjligt, till och med på ugnsbottnen, alternativt att man använder folie. var också uppmärksam vad gäller tiden! min limpa var bara inne i 45 minuter!)

Jag tackar Arla för receptet (jag har bara modifierat det lite eftersom mannen inte gillar russin i bröd!).

/Hannah (sugen på att baka mer!)

5 kommentarer:

  1. Mycket likt det brödet jag brukar göra! :)

    Grovt hällbröd
    2 bröd

    1 liter Wapnö vetemjöl siktat
    1 dl solrosfrön
    1 dl pumpakärnor
    8 dl dinkelmjöl fullkorn
    1 liter A-fil l
    2 dl russin (brukar jag utesluta)
    1 tsk kardemumma
    2 tsk bikarbonat
    2 tsk salt
    2 dl mörk sirap
    1 dl lingon
    1 msk sesamfrö

    Blanda samman samtliga ingredienser i en stor bunke. Häll upp degen i smorda brödbakformar och strö sesamfrö över bröden innan gräddning. Grädda längst ner i ugnen i ca 2 timmar på 150°C.

    Kan jag verkligen rekommendera! :)

    SvaraRadera
  2. Ja, det lät gott! :D Fast nästan 2 timmar i ugnen?! Ajajaj! ;)

    SvaraRadera
  3. Eller ok...det var ju iofs. två bröd. Det var inget! :P

    SvaraRadera
  4. Den långa tiden i ugnen är ett måste för att bröden inte ska bli brända på utsidan, men icke klara på insidan. :) Därav det ganska låga gradantalet också! ;)

    SvaraRadera