söndag 22 mars 2009

Att överleva sommaren

Jag vet inte riktigt hur det är tänkt att man ska överleva sommaren som student. Är det meningen att varenda student i Sverige ska jobba varje "ledig" sommar? Finns det ens så många sommarjobb?! I en studentstad som Lund känns det riktigt svårt att hitta sommarjobb, men det kanske bara är jag som tycker det?

Om man inte lyckas hitta ett sommarjobb, trots flitiga ansökningar hit och dit, är det meningen att man ska tigga pengar från sina föräldrar då? "Eh...mamma? Har du sex-sju tusen över varje månad i sommar? Jag klarar mig under terminerna när jag får studiemedel, men det är lite kärvt under sommaren!". Skulle inte tro det, va?

Om föräldrarna inte har råd, då? Ska man gå till socialen då? "Eh...jag får studiemedel till hösten, men nu är det lite kärvt!". Problemet med socialen är (om du ens får söka socialbidrag när du pluggar?!) att det tar någon månad innan du får pengar. Ska du missa sista dagen för hyran då? Få betalningsanmärkningar för att pengarna inte räcker till det basala?

Nej. Jag förstår inte hur det är tänkt att man ska klara sommaren som student. Fast det kanske bara är jag?


Idag har jag hur som helst sökt lite sommarjobb och imorgon tänkte jag skicka en öppen ansökan till lite enhetschefer inom social omsorg. Jag hoppas på jobb! Jag vet att jag är ute i sista minuten, så jag får skylla mig själv ifall jag inte får något. Som tur är har jag en plan B; att plugga i sommar. Ännu mer skulder. Det är ju en smart idé...

Dagens nöjdhetsfaktorer: Jag har kommit igång med träningen igen! Ett steppass är avklarat! Dessutom är jag riktigt nöjd inför morgondagen; vi ska se självaste Robert Gustafsson på Studentafton. Så himla kul!

/Hannah (poor student)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar