fredag 27 mars 2009

Det där med (oönskat) hår

(med risk för att mina hårlösa läsare lämnar mig i sticket)

Ok. Jag kan köpa att någon hårvägrare någon gång för längesedan kom på att det är fult, äckligt och ohygieniskt med hår under armarna (och på benen etc.). Jag kan också köpa att människor sedan dess har gått på det här; det är inte så konstigt när man aldrig ser hår under armarna på människor, när vi tidigt får lära oss att det är just äckligt och ohygieniskt und so weiter, und so weiter. Jag köper det. Faktiskt.

Vad jag däremot inte köper är att hår på kvinnor är äckligt och ohygieniskt, medan det är helt "naturligt" och underbart på män. What the fuck?! Du som hårvägrare får hemskt gärna förklara skillnaden. För jag förstår inte. Jag förstår inte alls. Visst är det väl så att de flesta ryggar tillbaka när de ser lite armhålehår på en kvinna? Och visst är det väl så att de flesta tycker att det är helt naturligt med hår under en mans armar (jodå, jag tänkte också så förut)? Riktigt jäkla märkligt, om du frågar mig. Är någon villig att förklara skillnaden mellan manshår och kvinnohår? I'm eager to know, liksom.

Sedan kanske det bara är jag som tycker att det är lite pedofilvarning att se ut som en 5-åring mellan benen? Men det är väl bara jag, som sagt...

/Hannah (ful feministf*tta)

2 kommentarer:

  1. Jag tycker INTE att det är vackert med tjejer med helt mycket hår under armar och på ben. Mellan benen kan det dock få vara lite, jag diggar inte helrakat heller! Jag har en fin liten trekant (FYI, verkligen!) ch jag tycker håriga karlar är råsexiga. Tyvärr tror jag inte att någon kille känner så om en hårig tjej. Men jag är en hårig tjej, och Daniel klagar iaf inte! Tur för honm för då hade det varit krig!

    SvaraRadera
  2. Fast jag undrar fortfarande vad det är för skillnad på kvinnohår och manshår! Och jag är ganska säker på att du och många andra tycker att det är fult och okvinnligt med hår för att vi har fått lära oss det sedan födseln. Märkligt och mycket trist...

    Jaja! Har du skaffat karl? Grattis isåfall! :) Och jag undrar fortfarande om/varför du bor i Jämtland!

    SvaraRadera