onsdag 2 september 2009

Update à la punkt

Sorry! Jag vet, jag vet! Jag är världens sämsta bloggare för tillfället. Hur som helst tycker jag att ni borde ha lite förståelse för det med tanke på att jag i måndags började min hösttermin med 150 % skola. I teorin ska jag alltså lägga 60 timmar i veckan på skolarbete (ehe...yeah, right! som om det skulle hända!). Dessutom ska jag köpa träningskort imorgon och så har vi de där två extrajobben. Jamennifattar! Lite halvsnabb update nu.

  • Maten: Jag har som ni kanske vet slutat med vegetarisk LCHF den här veckan. Det funkar ganska bra förutom att min mage inte riktigt håller med mig om att vegetarisk GI-mat är bättre än LCHF för mig. Något som är riktigt bra är att jag äter mindre portioner än tidigare. Jag äter oftast inte upp allt i min matlåda till exempel. Det är onödigt att äta allt om man inte behöver allt och jag vill verkligen inte att magsäcken ska töjas ut igen, så jag försöker att inte överäta även om jag alltid äter mig mätt (eh...jag vet fortfarande inte om detta är fysiskt möjligt, men jag antar det, ok? avslöja mig gärna! hur som helst känns det såhär!). Jag äter mycket grönsaker, frukt och bönor. Wunderbar! Hittills har jag undvikit pasta, potatis, ris, bröd och sötsaker. Jag har satsat på grönsaker och matvete istället. Tyvärr måste jag erkänna att jag känner mig hungrig oftare och lite mer sötsugen än med LCHF-maten, men det var väl väntat. Jag ska fortsätta att väga mig varje måndag och kanske skriva in utvecklingen här (om jag inte går upp 10 kilo, ha!).
  • Skolan: Where do I start? Engelska 100 % och latin 50 %. Superkul, faktiskt! Något som är mindre kul var att välja vilken valbar kurs man ville ha. Jag har hela tiden tänkt ta en litteraturkurs, inte en lingvistikkurs (det räckte att skriva en lingvistisk uppsats på franska förra året!). Det fanns fyra lingvistikkurser att välja på och endast två litteraturkurser, varav en var min valbara kurs förra året (The Problem of Evil in English Literature. underbar kurs som jag inte får läsa igen!). Med andra ord hade jag bara en litteraturkurs att välja, nämligen den om modernistisk litteratur. Jag. Hatar. Modernistisk. Litteratur. Jag hatar det! Varför, varför, varför måste jag läsa om det?! Modernistisk litteratur är tråkig och pretto i min värld (sorry alla som gillar't, men jag är inget fan). Varför kunde de inte ha i alla fall en till litteraturkurs? Eller ännu hellre en kurs där man spelar upp en Shakespearepjäs? (jodå, de brukar ha det på hösten! jag hade nästan räknat med den kursen) Ok, jag fattar att det är skittråkigt att läsa om det här, men visst är det orättvist att de som gillar språkvetenskap kan välja mellan fyra helt nya kurser, medan jag som föredrar litteratur bara kan välja en kurs? SUCK.
  • Terminens kandidatuppsats: Yes, den behövde en egen punkt. Redan på tisdag ska vi veta vilken bok eller vilken författare vi ska skriva om. Jag har panik. Jag har ingen aning. Man får inte skriva om samma sak som någon annan på institutionen har gjort. Om någon till exempel har skrivit om religion i The Chronicles of Narnia så är det strängt förbjudet, om man inte har en helt ny vinkel. De enda böckerna jag kommer på och som jag verkligen gillar är klassiker som är lite väl uttjatade när det kommer till kandidatuppsatser. Romaner som har skrivits av Charles Dickens, Jane Austen och Charlotte Brontë till exempel. Det känns inte kul att skriva om något som varenda människa redan har gjort. Tidigare i år hade jag en idé om att skriva om Harry Potter, men det var verkligen inte en originell idé! Många har redan skrivit om dessa böcker och hela tre personer i vår grupp funderade på samma sak. Suck! Man kan i och för sig skriva om låttexter, dramer eller dikter. Där kanske man kan hitta något. Jag får helt enkelt fundera på det här hela helgen. En halv termin ska spenderas på denna stackars uppsats, så ämnet måste vara bra och tillräckligt intressant och inspirerande. Förslag tas emot tacksamt!
Nu ska jag läsa lite Jane Eyre och sedan sova. Imorgon blir det pluggdag med latin och sedan läsning. Goodnight!

/H

2 kommentarer:

  1. Har ngn skrivit om likheterna mellan Harry Potter och Sagan om Ringen? Eller mellan Narnia och Sagan om Ringen? Särskilt det sistnämnda är ju lite intressant eftersom Tolkien och Lewis var kompisar och diskuterade böckerna de skrev.

    Sherlock Holmes är alltid intressant. Han var ju beroende av opium i böckerna och sådant :P

    Hmm ska se om jag har några mer förslag men jag får nog fundera lite :P

    SvaraRadera
  2. Just de böckerna är det många som har skrivit om och jag är ganska säker på att någon har jämfört dem, kanske inte på institutionen, men det är vanliga ämnen. Lite tråkigt att skriva om något som redan finns! Då känns det som om man bara kopierar det någon annan har skrivit.

    Sherlock Holmes är som du säger lite intressant, men jag har inte läst en hel bok med honom, bara utdrag som vi läste förra terminen. Vet inte riktigt vad man skulle skriva om heller? Alla såna där kända böcker är ju saker folk har skrivit om tyvärr! Trist!

    Jag tror ju att jag kanske vet vad jag ska skriva om nu! :) Men tack för alla förslag!

    SvaraRadera