onsdag 9 september 2009

What a day!

Jag gick upp klockan sju imorse för att tvätta. Klockan åtta började jag plugga (läsa). Detta fortsatte jag med fram till klockan sex på kvällen (med avbrott för tvätt, toabesök och lunch). Jag kom fram till att jag behövde göra något annat en stund, även om jag hade en del kvar att göra. Malin som precis har flyttat till samma bostadsområde ringde och undrade om vi skulle träna. Jag bestämde mig för att hänga med på ett pass funk. Efter det kollade jag på Idol och nu har jag pluggat i ungefär en och en halv timme till. Vilken dag, säger jag bara! Jag har knappt märkt att den har passerat, så busy har jag varit varje minut.

Imorgon blir det en föreläsning i engelsk litteraturvetenskap (det är inför den föreläsningen jag har jobbat febrilt med att läsa och besvara frågor), lite latinplugg med Cecilia samt cafébesök med Cecilia och Shamira. Finfint!

Jag måste bara läsa ett par sidor till, sedan ska jag äntligen få sova. O, du ljuva sömn!

/H (galet trött)

4 kommentarer:

  1. vad är det du pluggar exakt? nåt med språk förstår jag iaf :)
    har du förresten några bra pluggtips?? det går inte alls bra för mig med självstudierna. det är det jag har varit nervös för inför universitetet. föreläsningarna är ju inga problem, men sen när man ska plugga hemma. det bara skiter sig för mig..

    SvaraRadera
  2. Jag pluggar kandidatkursen i engelska samt nybörjarkurs II i latin den här hösten (sammanlagt 45 hp). Tidigare har jag läst tre terminer franska. När jag är klar med engelskan efter den här terminen återstår tre terminer påbyggnadsutbildning och efter det är jag klar gymnasielärare i franska och engelska.

    Pluggtips. Hm. Jag tror att det är väldigt individuellt. Jag läste ju att du tyckte att det var svårare att läsa hemma än på skolan, så det är nog bra för dig att sitta på skolan. Nu vet jag inte hur mycket din kurs kräver, men min strävan är att plugga ungefär 9-17 eller 10-17 varje vardag (sedan blir det inte alltid så. ibland pluggar man mindre och när man har mycket att läsa blir det att man läser en massa på kvällen och helgerna). Det bästa med det lilla schemat är att man oftast kan känna sig "ledig" på kvällar och helger. Om man pluggar ungefär 40 timmar i veckan ska man egentligen inte behöva plugga en massa på helgen (om man inte läser 150% som jag gör, haha!). Planera vad du ska göra varje dag och försök hålla dig till planen. Planera också in egentid eller ledig tid, helst helger och kvällar (om det passar dig vill säga!). Lycka till!

    SvaraRadera
  3. okej, det låter ju bra det iaf. jag har väldigt dålig självdisciplin, men så tänkte jag att om jag väl bestämmer mig så bör jag klara det. vore en bra början att hålla sig till det man bestämt iallafall. tack för tipset! ska skärpa mig nu :)

    SvaraRadera
  4. Good luck, som sagt! You can do it! :D

    SvaraRadera