måndag 14 september 2009

Woohoo!

Gissa vem som har gått ner ett helt kilo sedan förra veckan? Moi! (no kidding!) Det känns jättebra att allt jag har gjort faktiskt har resulterat i något bra. Jag såg till att träna tre gånger förra veckan, vilket ju är målet. Jag har gått till och från skolan nästan varje dag. Dessutom har jag ätit ganska små portioner och ytterst lite "skit" (en falafel till lunch en dag och en bit morotskaka när jag var ute och fikade med mina vänner). Lördagsgodis blev helt enkelt lite vindruvor (mumma!). Jag känner mig riktigt duktig och jag känner också att jag förtjänar att gå ner i vikt. Tyvärr har jag fortfarande åtta hekto till att gå ner för att hamna där jag var efter mina LCHF-veckor.

Viktnedgången kommer antagligen inte gå lika snabbt som med LCHF (såvida min kropp inte blir helt överlycklig av träningen), men det här känns bättre än LCHF. Roligare mat och mat som faktiskt passar mig. God mat, helt enkelt. Om jag får välja mellan mycket fett, inga kolhydrater och lite fett, en hel del kolhydrater väljer jag det sistnämnda. För att det är så mycket godare och för att det är svårt att leva ett liv utan kolhydrater (det är till exempel inte särskilt lätt att gå ut och äta lunch eller fika med vänner om man äter enligt LCHF. aptrist!). Även om vegetarisk LCHF inte riktigt passade mig känns det bra att jag provade på det, särskilt med tanke på att jag gick ner några kilo och vande kroppen vid att äta mindre. Det hade varit mycket svårare med en massa kolhydrater, believe you me!

Några riktlinjer jag försöker att följa:

  • Köp aldrig hem onyttigheter. En kaka på ett fik eller popcorn på bio är ok om man är där med vänner (någon gång måste man få unna sig något).
  • Träna minst tre gånger i veckan och promenera alternativt cykla till skolan varje dag (såvida det inte är snöstorm eller något).
  • Undvik att äta pasta, ris och potatis för ofta. Ät grönsaker, bulgur, matvete och så vidare istället.
  • Skippa brödet till frukost, förutom på helger. Annars är det havregrynsgröt eller något annat lite nyttigare alternativ som gäller.
  • Ät mycket grönsaker och frukt (duh!).
  • Försök att undvika tillsatser och E-nummer (det har jag försökt göra ganska länge, men man kan aldrig bli nog strikt med det!).

Nu ska jag sluta att tjata om min (över)vikt! Dags att äta frukost (havregrynsgröt) och sedan gå till min kursare för att plugga latin samt ha ett litet förhör.

/Hannah

4 kommentarer:

  1. vad duktig du är!
    jag vet hur svårt det är att hålla sån disciplin.
    heja Hannah!

    SvaraRadera
  2. Tack du! :D Men det har ju tagit ett tag att vänja sig av vid vissa saker och jag kan fortfarande få sug efter saker (även om jag tror att jag ett mer "normalt" sug, om du förstår vad jag menar!).

    SvaraRadera
  3. Låter vettigt rakt igenom! :) Skickar en snabb hälsning härifrån. Jag har en del inlägg att läsa här om jag säger så. (Jobb, jobb och sömn emellanåt... hmm, sa jag jobb oxå?)

    SvaraRadera
  4. Vad bra att det låter vettigt! :)

    Lycka till med allt jobbande! Jag vet hur fullt upp man kan ha!

    SvaraRadera