lördag 5 september 2009

Ett märkligt nattinlägg om abortlagar på Malta

(ja, jag vet att klockan är över tolv på natten en helg! men inspiration är inspiration!)

Utan att vara medveten om det påminde Linda mig om en grej som jag har tänkt skriva om. Hon kommenterade mitt inlägg om huruvida det är egoistiskt att skaffa biologiska barn istället för adopterade barn (kommentera gärna ni med! det är inte ofta det blir diskussioner här inte!).

I en genus- och statsvetenskaplig bok (Kroppspolitik av Maud Eduards) läste jag nyligen om abortlagar i olika länder. Alla visste nog redan att man inte får göra abort på Irland. Om jag inte minns fel är det olagligt med preventivmedel också (smart där, irländare!). Vad jag inte visste är att man inte får göra abort på Malta. Inte ens för att rädda kvinnans (mammans) liv. Inte ens för att rädda kvinnans liv. Fattar ni vad sjukt? Med andra ord räknas till exempel ett två veckor gammalt foster som mer värt än ett kvinnoliv. Det är precis så det är. Något som nästan är ännu värre är att några politiker får sitta och bestämma över kvinnors kroppar. Vad de får göra och inte göra. Är det inte sjukt att man inte har bestämmanderätt över sin egen kropp? Jag undrar hur det hade varit om det var männen som behövde göra abort? Magnus Betnér skojar till det och säger att det då skulle ha funnits abort "drive thru". Ja, vem vet? Faktum kvarstår att aborter alltid kommer att utföras, vare sig det är lagligt eller inte. Människor (läs kvinnor) kan ha så himla mycket att förlora att de hellre riskerar sina liv än föder ett oönskat barn. Är det inte bättre att aborter utförs av utbildade läkare om de ändå kommer äga rum? Fy, vad trött jag blir på världen ibland.

Nu ska jag försöka glömma allt som är dumt här i världen och sova. Imorgon blir det pluggdag och sedan födelsedagsfest hos min vän Johanna. Det ska bli kul!

/Hannah (nattuggla)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar