fredag 28 augusti 2009

I'm a bookaholic

Jag behöver muntra upp bloggen med lite bilder, så jag tänkte tipsa om mina favoritböcker. Hoppas att någon är intresserad. Klicka på bilderna för att komma direkt till Bokus sidor för just de böckerna.

Harry Potter-serien av J.K. Rowling. De absolut bästa böckerna jag någonsin har läst. Den bästa verklighetsflykten jag kan komma på. Jag kan läsa dem om och om igen och alltid förundras över Rowlings otroliga fantasi och detaljer. Jag tror tyvärr att jag aldrig kommer hitta en bok som berör mig så mycket som dessa böcker har gjort. Om ni mot all förmodan inte har läst dem än, do it!

Pride and Prejudice (Stolthet och fördom) av Jane Austen. Den finaste kärlekshistorian av de alla. Vacker, romantisk och rolig i 1800-talets England. Vem vill inte ha Mr. Darcy (särskilt efter att ha sett BBC-versionen...)?

Oliver Twist av Charles Dickens. En klassiker som verkligen berör. Oliver verkar så liten och snäll och man kan inte annat än att tycka om honom. Den är också intressant ur ett samhällsperspektiv eftersom Dickens skildrar hur det var för de fattiga i England på 1800-talet.

Jane Eyre av Charlotte Brontë. Ännu en klassiker som alla borde läsa. Boken handlar om unga Jane som tar ett jobb som privatlärare hos en stilig man och hans dotter, men något i herrgården är inte som det ska. Mystik, romantik och lång läsning utlovas!

Bitterfittan av Maria Sveland. Det är nog den bästa svenska bok jag någonsin har läst. Feministiska tankar i form av skönlitteratur. Jag råder alla att läsa den. Den är tragisk, komisk och får en att tänka. LÄS DEN!

Alkemisten av Paulo Coelho. Få böcker får en att tänka så mycket över livet, "livsödet" och alla tecken omkring oss. Jag tyckte att den här boken var magisk och blev helt förtrollad av den. Numera tror jag på mitt så kallade livsöde, inget annat. Jag vet att det funkar, för jag har sett tecknen! Jag tror benhårt på att den här boken hjälpte mig att verkligen åka iväg ett år till Frankrike. Det ni!

Le Petit Prince (Lille Prinsen) av Antoine de Saint-Exupéry. En supersöt (och lite sorglig) klassisk fransk barnbok. En fin bok som alla borde läsa. Klicka på bilden för en svensk version.

En attendant Godot (I väntan på Godot) av Samuel Beckett. En fransk absurd pjäs som är både tragisk och komisk. Bör nog ses som pjäs, men jag har ärligt talat inte sett den än. Jag hade velat se den på franska isåfall. Rolig och snabbläst! Om man är flera kan man dela upp replikerna! Klicka på bilden för en svensk version.

Shopaholic-serien av Sophie Kinsella. Yes, här kommer mina "skämsböcker". Böcker som man som litteraturstudent inte ska läsa. Så fort det kommer en ny läser jag den så fort jag kan. Det är riktigt roliga och lättlästa feelgoodböcker som bör läsas på engelska (det tycker jag visserligen om alla böcker som är skrivna på engelska. vi är svenskar, vi kan engelska!). Trots att jag är långtifrån märkes- och designerfixerad tycker jag att Becky är sjukt rolig, kanske för att hon påminner om min shopaholicvän Anna (sorry!) som alltid har en bra ursäkt för att handla. Vi tar ett exempel: "Nämen, nu fick vi gratis biljetter till ett museum från skolan, då kan ju jag handla en väska till mig!". Becky är precis likadan och ljuger gärna om hur mycket hon handlar, även om det alltid kommer fram till slut. Hilarious! (jag kan tyvärr inte rekommendera filmen som precis kom ut på DVD. kässt!)

/Hannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar