söndag 30 augusti 2009

1.2 miljoner kronor

Min pappa och hans fru Anna har vunnit 1.2 miljoner kronor. Eller nej, det har de ju inte. Men i min dröm inatt hade de det. Jag fick reda på det när jag på internetbanken såg att jag skulle få 200 000 kronor av dem. Vilken underbar dröm! Jag kände mig så rik och funderade på hur jag skulle göra. Jag kom fram till att jag skulle extrajobba trots min nya rikedom. På så sätt kunde jag fortfarande ha en liten inkomst, inte bara utgifter. Dessutom tyckte jag att det var bra extrajobb som ger en bra erfarenheter. Oj, vad jag tänkte på alla grejer jag skulle kunna köpa. Och på att jag borde spara minst hälften av pengarna. Jisses, vilken dröm! Jag ville inte vakna upp.

Jag tror att den här drömmen kom sig av att jag snart ska få lön för mina gjorda transkriptioner. 7000 kronor innan skatt (fast jag har inte riktigt förstått ifall de drar av skatt direkt eller inte. det märker vi!). 7000 kronor är mycket pengar för fattiga studenten Hannah. Jag har kommit fram till att jag borde försöka spara hälften av alla jobbpengar jag får ihop, så att jag har en liten buffert, vilket jag alltid verkar sakna. Såvida man inte ska köpa något speciellt som man har velat ha länge (till exempel en digital videokamera som jag antagligen ska köpa när lönen äntligen kommer. I can't wait!).

Vilket tjat om pengar. Livet blir ju (tyvärr?) lite lättare med mer pengar. Och ibland lite roligare. Det är trist att vrida och vända på varje krona, så extrajobb är sjukt bra. Jag kommer nog dö lite när jag får min första lärarlön. Det kommer att kännas som så himla mycket pengar! Såvida jag inte har huslån och billån och allt vad det kan vara. Usch. Time will tell as usual.

/Hannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar