onsdag 1 juli 2009

Maud Olofssons jämställdhet

Jag råkade se lite av Maud Olofssons tal från Almedalen. Hon klagar på socialdemokraterna som tydligen inte vill att kvinnor ska vara fria och jämställda (det var något nytt!). Maud säger att socialdemokraterna är emot hushållsnära tjänster, vilket enligt henne är dumt för kvinnor blir visst mer fria och jämställda om någon kommer och städar hos dem. Ok. Jag fattar att det blir lättare för en kvinna att göra karriär om hon slipper städa hemma, men vilka kvinnor är det som kan göra detta? Och vem är det som får städa istället? Jag kan meddela att det knappast är någon vit man från medelklassen som kommer hem till folk och städar. Åh, nej! Det är snarare så att kvinnor med utländsk bakgrund får komma och städa, vilket oftast resulterar i dubbelt städjobb (på jobbet och sedan hemma). Hur jävla jämställt är det, om jag får fråga? Eller är det bara den vita medelklasskvinnan vi pratar om? Isåfall förstår jag precis vad du menar, Maud.

Suck.

Nu ska jag gå ut och läsa/sola.

/H

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar