söndag 6 mars 2011

Den där jäkla lärarutbildningen

Jag känner för att sucka djupt. Jag är trött på reformer och nya lärarutbildningar. Men framförallt är jag trött på att inte veta vad och var jag ska läsa i höst, om jag har tillräckligt med poäng i mina ämnen och om jag kommer vara behörig lärare till slut eller inte.

Gymnasielärarutbildningen brukade vara på 4,5 år, men nu verkar det som om en lärarexamen är på 5 eller 5,5 år för att man ska vara behörig i sina ämnen. Det verkar inte som om pedagogiken har blivit längre, bara kurserna i ämnena man ska undervisa. Jag har hela tiden trott att jag bara har pedagogiken kvar eftersom jag redan har kandidatexamina i både engelska och franska. Nu vet jag inte om jag måste läsa till mer av mina ämnen. Problemet är att jag redan har en CSN-lös sista termin, vilket kanske går att ordna, men två eller tre sådana terminer känns inte genomförbart med min ekonomi.

Planen var att läsa den korta lärarutbildningen i höst och det vill jag fortfarande. Om det kommer finnas någon, vill säga. Först tänkte jag läsa den på Campus Helsingborg (Lunds universitet), men de kommer inte ha någon kort lärarutbildning till hösten. Plan B var att läsa den på distans på Uppsalas universitet, men nu hittar jag inte utbildningen i deras katalog, så det kanske också är kört. Vad återstår då? Malmö högskola om jag ska bo kvar här. Aldrig i mitt liv att jag läser deras lärarutbildning. De har extremt dåligt rykte och alla studenter jag har pratat med som läser eller har läst deras utbildning har varit negativa och missnöjda (förutom en som tyckte att problemet var de lata studenterna på programmet). Med andra ord får jag väl flytta till Göteborg eller något.

Jag väntar och ser vilka program som finns att söka från och med den 15:e mars. Om jag fattar nada får jag helt enkelt ta kontakt med någon studievägledare. Vem vet var jag hamnar i höst. Jag önskar nästan att jag hade tackat ja till utbildningen i Uppsala som jag var antagen till för ett år sedan. Då hade jag varit klar efter den här terminen.

Detta var säkert ointressant för alla förutom möjligtvis min partner in crime som har samma problem. Jag var bara tvungen att skriva av mig lite.

/Hannah

1 kommentar:

  1. Hej, Hannah!

    Jag håller med om att alla dessa förändringar med lärarutbildningen skapar förvirring och frustration! Det är mycket tråkigt om ditt påstående att lärarutbildningen i Malmö har dåligt rykte stämmer. Vad är det som är sämre här än på andra lärosäten? Är nyfiken bara ;)

    Om du vill träffa en studie- och karriärvägledare vid Malmö högskola hjälper jag dig gärna. Jag är själv inte expert på lärarutbildningen men är beredd att hjälpa dig så mycket det går.


    Med vänliga hälsningar

    Peter Martinsson, peter.martinsson@mah.se
    Studie- och karriärvägledare
    Malmö högskola

    SvaraRadera