söndag 1 januari 2012

Lästa böcker 2011

Jag läste "bara" 21 böcker förra året. Jag påbörjade många fler. Vissa kände jag inte för att läsa klart, andra kommer jag läsa ut det här året. Här kommer en lista med de böcker jag läste från första till och med sista sidan förra året. De i fet stil är de jag verkligen rekommenderar er att läsa, antingen för att de är väldigt fina, väldigt roliga eller kanske för att de är riktigt lärorika. Eller bara riktigt bra.

The Autobiography of My Mother - Jamaica Kincaid

Little Lord Fauntleroy - Frances Hodgson Burnett

A Little Princess - Frances Hodgson Burnett

The Secret Garden - Frances Hodgson Burnett

Alice's Adventures in Wonderland - Lewis Carroll

La Symphonie Pastorale - André Gide

Daddy-Long-Legs - Jean Webster


Five Children and It - E. Nesbit

Siddhartha - Hermann Hesse


The Five People You Meet in Heaven - Mitch Albom

Kärleken - Theodor Kallifatides

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time - Mark Haddon


Drömfakulteten - Sara Stridsberg

Wuthering Heights - Emily Brontë

Anteckningar från källarhålet - Fjodor Dostojevskij

Prins Charles känsla - Liv Strömquist (visserligen ett seriealbum, men jag räknar det ändå)


A Christmas Carol - Charles Dickens

Eating Animals - Jonathan Safran Foer

Animal Farm - George Orwell

Fånge i hundpalatset - Martina Haag

Dyngkåt och hur helig som helst - Mia Skäringer


Man skulle kunna säga att det har varit barnklassikernas år. Förresten kan jag meddela att jag lyckades med mitt nyårslöfte att läsa minst tio klassiker. Det tänkte jag försöka göra i år igen.

Har ni läst någon riktigt bra bok i år? Tell me! 

/Hannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar