söndag 5 september 2010

Om man röstade efter musiksmak

Det här inlägget skulle jag ha skrivit för flera dagar sedan, men det blev uppenbarligen inte av förrän nu. Jag hittade en rolig artikel på GP:s sida där man får reda på vad de olika partiledarna har för populärkulturell smak. Om man hade röstat efter exempelvis musiksmak hade inte min röst blivit särskilt annorlunda, kan jag meddela. Reinfeldt lyssnar på pop och schlager. Pop och schlager! Björklund lyssnar på... wait for it... DANSBAND! Olofsson lyssnar på Eagles och är nog mest svenne av alla med tanke på att hennes favoritbok är Waris Diries En blomma i Afrikas öken. Hägglund är märkligt nog den med bäst musiksmak i Alliansen (trodde han var mer av en psalmsnubbe). Älskar för övrigt Popponnys åsikt om saken:

"Jan Björklund är överlägset sämst. Detta är inte ett politiskt ställningstagande från vår sida, utan ett kulturelitistiskt konstaterande. Vi säger inte att partiledarnas smak bör styra vilka ni ska rösta på men kom igen, Änglar och Demoner är ju inte ens Dan Browns bästa bok."

Sahlin lyssnar som bekant på The Boss, Eriksson lyssnar på Dylan och Ohly lyssnar på allt från Queen till Green Day till Ebba Grön till Killers. Om jag hade röstat efter musiksmak hade valet varit ganska lätt. Och väldigt rätt.

Jag kommer inte riktigt över schlager och dansband. Dessutom gillar Reinfeldt Tolkiens Härskarringen. Frågan är om han vet om att det är han som är Saruman? Man kan ju undra.

/Hannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar