tisdag 1 februari 2011

The King's Speech - en filmrecension

Tidigare ikväll var jag på förhandsvisning igen. Den här gången såg jag The King's Speech med Colin Firth, Geoffrey Rush och Helena Bonham Carter i rollerna (och, roligt nog, Michael Gambon och Jennifer Ehle i lite mindre roller).

Filmen var så himla bra. Jag visste det redan innan den började. Och redan i de första scenerna kände jag att den var väldigt gripande och att det var svårt att hålla tårarna borta. Den handlar nämligen om George VI (Firth) som hade problem med stamning, vilket inte är så lätt, särskilt inte om man måste hålla många tal till miljontals människor. Rush spelar hans kontroversielle talpedagog.

Filmen var förutom väldigt gripande även mycket rolig och den var aldrig tråkig. Jag tyckte att den var bra och intressant hela tiden. Utmärkta skådespelarinsatser av alla, särskilt av Colin Firth som lyckas få en att känna hans frustration och smärta. Det är riktigt jobbigt att titta på den ibland. Men ni måste se den, för det var en fantastisk film.



/Hannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar