söndag 28 juni 2009

Långväga besök

Nu i helgen har vi haft finbesök ända från Stockholm i form av Samuel och Jenny. I torsdags natt sov de här och sedan har de sovit på hotell till idag för att sedan åka tillbaka till Stockholm.

Jag tror inte att man kan önska sig bättre gäster! Inte nog med att de är trevliga, roliga och snälla människor med bra värderingar, de är otroligt generösa och omtänksamma också! Lyssna bara på det här! Igår hade vi bestämt att de skulle komma hit på eftermiddagen så att vi tillsammans kunde åka och handla mat för att sedan laga den tillsammans. Trodde vi, ja! Plötsligt kommer människorna med flera matkassar. Vi blev smått chockade, särskilt när de förklarade att de skulle laga mat till oss i vårt eget hem! Kan det bli bättre? Jodå. Maten var supergod, vi fick ännu ett recept att spara och gästerna vägrade låta oss diska efter maten (ska jag tillägga igen att vi var hemma hos oss, inte hos dem!?). Som sagt, man skulle inte kunna önska sig bättre gäster! Jag blev nästan lite rörd. Här kommer lite bilder.

Jenny och Samuel lagar mat för fullt.

Matlagning var det, ja.

Slutresultatet: chili med kidney- och sojabönor, sallad, nachos och crème fraîche. Apgott!

David mumsade på.

Idag gjorde jag och David rabarberpaj. Såhär såg den ut innan den sattes in i ugnen.

Jag hann inte ta kort på den oätna färdiga pajen eftersom den var så himla god (ehe...)!

Samuel och David är ganska lika varandra.

Jenny kallade dem för två "björnar".

Tack för en mycket trevlig helg! (jag har transkriberat nu, jag lovar!)

/Hannah

4 kommentarer:

  1. Vilken ynnest att få ha sådana vänner på besök!

    SvaraRadera
  2. Jäklar vad snygg han den vänstra av björnarna var...

    Eftersom vi aldrig skrev ner receptet så tar vi det här...

    Fräs två finhackade lökar
    Ha i finhackad chili efter (Hannahs) smak
    Häll på en rejäl klick tomatpuré
    när det blivit gojsigt nog, häll på 2 burkar krossade tomater
    krydda med kanske 1-2 msk kakao
    1 msk spiskummin
    0,5-1 msk koriander (Koriander tar över, och alla gillar inte koriandersmaken...)
    Släng i 3-4 kardemummakapslar. (blir inte lika sött som med redan mals kardemumma, som såklart går bra det med!)
    Det ska gärna koka LÄNGE, sen har man i bönor efter smak, serverar med tortillabröd, nachos, sallad och gräddfil...

    Hoppas vi ses i Stockholm snart! Jag lovar att bjuda på minst tre goda vegetariska rätter, däribland min specielitet spenat/chevré-lasagne!

    Hälsa David, Jenny hälsar!

    SvaraRadera
  3. Ja, han var snygg! ;)

    Tack för receptet! Vi provade att göra chilin igår och den blev helt ok!

    Ja, jag hoppas också att vi ses i Stockholm snart. Hälsa tillbaka! :)

    SvaraRadera