onsdag 3 juni 2009

Good things, bad things

Jag var "duktig" och gick och gjorde tentan imorse. Bra, Hannah! Synd bara att det gick ganska dåligt. Men det får väl gå som det går. Jag borde ha prickat ett Godkänt i alla fall (en sucketisuck från ambitiösa Hannah).

När jag satt och gjorde tentan kom jag plötsligt till en fråga som verkligen var märklig. Man skulle jämföra två olika sätt att referera till dåtid. Problemet var bara att det inte gick att jämföra de två nämnda sätten på något bra sätt. Jag satt där och tänkte att människan måste ha skrivit "simple present" istället för "simple past" som hade gjort att frågan hade blivit vettig. Självklart var det bara okunniga skrivvakter där (alltså, de är säkert väldigt kunniga inom sitt/något område, men jag misstänker att dessa 60+ -tanter inte kan så mycket engelska), läraren hade redan gått. Det enda jag hade kunnat göra hade varit att gå fram till skrivvakterna och säga till dem att det måste vara fel på frågan. Då hade de varit tvungna att kontakta läraren. Problemet är bara att man aldrig kan vara säker på att man har rätt. Tänk om läraren får komma dit helt i onödan och att man blir dumförklarad på kuppen! Nej, ve och fasa, det ville jag inte vara med om. Dessutom verkade ingen annan bry sig (fast det är klart, de var säkert inte på den frågan exakt samtidigt!). Vad jag vill komma till är att vi träffade läraren ifråga precis efter tentan. Då frågade jag om det här och ifall det verkligen skulle stå "simple present", inte "simple past". Människan blir närmast förskräckt och ganska irriterad på sig själv. "Stod det verkligen det? Är du säker?! Men det ska det ju inte vara! Och jag som har kollat igenom tentan flera gånger!". Minst två personer till hade reagerat på detta, men vi var alla för fega för att gå fram och kalla på läraren. Allt för att inte bli dumförklarad och störa någon i onödan.

Jo. Jag vet. Jag är tråkigast i världen. I take pride in being boring.

1 tenta kvar. 1 uppsats kvar. På måndag kväll ska den här terminen vara över om allt vill sig väl.

Imorgon blir det plugg inför fredagens översättningstenta. Yippiedoo.

/H (trôkig)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar