torsdag 20 oktober 2011

Trött, ont i fötterna, praktik och fina kvällar i Malmö

Fy. Denna galna trötthet! Och så har jag lyckats förstöra mina fötter. Dåliga fötter plus dåliga skor plus sjukt mycket stå, gå och springa istället för att sitta har tagit ut sin rätt. När jag kom hem från Malmö igår kväll var jag nära på att börja gråta. På riktigt. Jag tog av mig skorna och varje steg gjorde ont, ont. Jag skojar inte. Och jag hade ingen aning om hur den här dagen skulle gå. På praktiken står man upp ungefär hela tiden mellan åtta och tre. Jag tog med mina fula scholltofflor och överlevde i alla fall.

Slutsats? Jag måste köpa bra skor (not gonna happen. för dyra och för fula), alternativt köpa någon bra sula eller så (det känns mer rimligt).

Jag har haft mina första egna lektioner nu. Tre fransklektioner. Det har varit jättekul! Jag längtar verkligen tills jag är färdigutbildad lärare och får ha mina alldeles egna lektioner. Jag har fått bra respons både från min handledare och från eleverna. Jag har nog haft tur med min placering trots allt. Jag känner att jag lär mig något varje lektion, både av vad som händer och av det som min handledare kommenterar efteråt.

Imorgon är inte min handledare på skolan, så då plockar jag själv ihop lektioner att gå på. Då ska jag gå till samma franskklass (sjuor) som jag var hos en gång under förra praktikveckan. Idag träffade jag en elev från den klassen som sade "Hannah! Varför är du inte med oss på franskan längre?!" Hur söt får man bli? Jag svarade att jag kommer imorgon. Det ska bli så kul!

Jag måste berätta lite om hur det har varit när mamma har varit här i Skåne. Hon är i Malmö hela arbetsveckan. Hon åker alltså hem imorgon. I tisdags gick vi i lite affärer för att sedan gå till Johanna som bjöd på soppkväll. Där träffade vi också bästa Karin. Himla god mat, himla gott sällskap. Kan det bli bättre?

Igår åkte jag än en gång direkt till Malmö efter praktiken. Jag och mamma tog varsitt (vars ett på skånska) glas vitt vin på hennes hotell som råkade vara Hilton. Det kändes närmast tragiskt när mamma berättade att alla rum där är minst 25 kvm (id est större än min lägenhet). Hur som helst gick vi än en gång inom några butiker för att sedan gå och se en rolig och jättesöt fransk film på trevliga Biograf Spegeln. Vi såg Les émotifs anonymes (Franska nerver). Efter filmen åt vi god indisk mat på Indian Haweli. En finfin kväll med andra ord!


Och det är ungefär allt som har hänt sedan sist.

/Hannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar