måndag 3 oktober 2011

Första praktikdagen

Fördelar med praktikplatsen:

  • Min handledare verkar bra.
  • Min handledare har både engelska och franska som ämnen (plus bild). Perfekt!
  • Redan om någon vecka ska jag ha planerat flera fransklektioner. Så kul! Och spännande!
  • Jag får gratis lunch på skolan. Score!
  • Man får 36 kr x2 för resor varje dag man är i Eslöv på praktik. Med tanke på att jag betalar 130 kronor extra per månad när jag har praktik kommer jag gå plus. Score!
  • Det är nog bra att vara på högstadiet. I alla fall ett tag. Klarar man det klarar man nog det mesta.

Nackdelar med praktikplatsen:

  • Min handledare jobbar inte på fredagar men jag måste ha praktik hela veckor. Med andra ord måste vi pussla ihop lite vem jag ska gå med de dagarna. I och för sig är det säkert bra att få se lite olika saker med olika människor. Det är mest planeringen som känns lite svår.
  • Jag måste gå upp tidigare för att pendla till Eslöv. Jag behöver gå upp innan halv sju. Med tanke på att jag inte kan somna tidigt kommer jag få en massa sömnbrist.
  • Jag kommer vara på den här skolan under hela min praktik, med vissa undantag då jag har fältdagar som jag kan lägga på andra skolor om min handledare går med på det. Det tråkiga är att detta är ett högstadium och jag har tänkt jobba på gymnasiet (om det finns något ledigt jobb att få). Lite mer erfarenhet från gymnasiet hade varit bra. Men, men. Jag får försöka lägga några fältdagar på gymnasiet.

Allt som allt känns det ganska lovande. Det som känns mest jobbigt är sömnbristen och att man måste vara lite mer förälder/socialarbetare på högstadiet än vad man är på gymnasiet. Nåväl. Det löser sig nog.

Och nu måste jag försöka sova. Så himla svårt. Även om jag somnar direkt kommer det bli för lite sömn. Isch!

/Hannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar