fredag 27 maj 2011

Wow!

Åh, nu blev jag bara för glad! Ett brev låg och väntade på mig när jag kom hem efter jobbet. I brevet stod det att mina tre noveller Om kärlek eller något i den stilen, Mannen som inte förtjänade att vara lycklig och Pojken och tomten - en julberättelse ska publiceras i antologin Lågor. Fatta, vad häftigt! Mina noveller ska publiceras. På riktigt! Människor kommer läsa dem! Det känns helt overkligt, men ändå jättebra!


Om kärlek eller något i den stilen är en lite bitter novell om den där himlastormande kärleken som alla pratar om, men som man sällan får uppleva. Stilen påminner lite om hur jag bloggar. Den är alltså skriven i första person.


Mannen som inte förtjänade att vara lycklig är skriven i tredje person och påminner kanske lite om en saga. Mannen ifråga är en bister man i sjuttioårsåldern som alla grannar hatar. Det enda han gillar är sin hund Jycken. Hela mannens personlighet förändras tvärt när han träffar de nyinflyttade tvillingarna i huset bredvid. Man får också reda på varför mannen är så sur och otrevlig.


Pojken och tomten - en julberättelse är också skriven i tredje person och kan definitivt klassas som en saga. Den handlar om en ganska fattig pojke i fyrtiotalets England som tycker att hans föräldrar också förtjänar julklappar. Därför ger han sig ut på Londons gator och stjäl julklapparna. När tomten får reda på detta hälsar han på hos pojken och berättar strängt att det alltid är fel att stjäla. Det hela slutar lyckligt. Jag skrev den här novellen i nian och var väldigt tveksam till om jag skulle ha med den, just eftersom jag skrev den för så längesedan och för att den säkert är lite barnslig just därför. Till slut skickade jag in den ändå.


Nu ska jag bara skriva på att jag godkänner publiceringen och sedan är det klart. Boken ska vara utgiven till Bokmässan i Göteborg i höst.


/Hannah

3 kommentarer:

  1. Gud va kul GRATTIS!!! Paxa ett ex åt oss ;) familjen i Pennybridge

    SvaraRadera
  2. Grattis!
    Kanske detta är vad du ska göra?.....


    //Fadren

    SvaraRadera
  3. Tack!

    Ja, vem vet? Det kanske är min nya karriär? Tyvärr får jag inget betalt, men jag får ju äran att vara med och ett exemplar av boken.

    SvaraRadera