söndag 18 oktober 2009

Nej, jag är inte ALLS impulsiv!

Ehe. Ja, hörrni. Nu har jag gjort det igen. Fått en fix idé, alltså. Plötsligt kom jag på det. Det jag borde göra till våren. Jag kom fram till att jag trivs väldigt bra i Lund och med alla vänner här, så det skulle kännas väldigt trist att flytta till hösten. Som ni vet så är jag inte särskilt sugen på att läsa lärarutbildningen i Malmö (vissa gillar det, men utbildningen har dåligt rykte och vänner som har gått eller går där har faktiskt avrått mig från att gå där och då känns det verkligen inte lockande!), men jag har som sagt hittat en möjlig lösning på det mesta. Jag skulle kunna läsa ett distansprogram. Närmare bestämt en kombinerad master- och lärarutbildning vid Uppsalas universtitet. Med andra ord får man två examina, vilket är riktigt ballt enligt mig. Detta alternativ är lika med en extra termin, men om jag börjar nu i vår så kommer jag bli färdig lika snabbt som om jag hade börjat en vanlig lärarutbildning i höst. Visst är det smart? På så sätt skulle jag inte känna att jag "slösar bort" tid och studiemedel på endast latin och någon annan strökurs. Dessutom kan jag bo kvar i Lund och så får jag en dubbel examen från ett välrenommerat universitet. What's not to like?

Where's the catch, undrar ni kanske då? Problemet är väl att jag kom på det här idag, tre dagar efter sista anmälningsdagen! Så himla typiskt mig! Så nu har jag gjort en sen anmälan, vilket betyder att alla som har anmält sig innan mig har förtur. Uppsalas universitet är ju både välkänt och har ett bra rykte, så jag misstänker att det kan bli tufft att få plats. Jag hoppas verkligen att jag kommer in nu när jag äntligen har kommit på den bästa lösningen!

(Sorry, pappa! Det blir nog inte Örebro den här gången heller. Fast vem vet? Jag kanske kommer i höst ändå om jag inte skulle komma in på det här. Annars kan man alltid jobba i Örebro efter examen.)

/Hannah (hoppashoppashoppas)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar