tisdag 13 mars 2012

Hårigt värre!

Det här är min kropp. Jag bestämmer över den. Den ser ut som den gör. Ingen har rätt att säga till mig hur jag får och inte får se ut. Och därmed basta!

Att ha hår under armarna, på benen, mellan benen och så vidare är naturligt. För män och för... wait for it... kvinnor (nämen, tänka sig!). I vår skönhetshetsiga västvärld är det numera "normalt" att raka sig mer eller mindre över hela kroppen om man är kvinna. Många män gör det också, men slipper oftast onda ögat om de inte gör det. Kvinnor ska vara rakade och lena. De ska vara snygga. Vackra. De ska vara objekt. De ska följa normen, annars är de äckliga och fula. 

Jag ställer inte upp på det. Jag är mer än mitt utseende och definitivt mer än mitt hår under armarna (och diverse andra ställen på kroppen). 

Fine. Man får tycka att det är fult och äckligt med hår på kroppen. Visst. Gör't. Men att mobba andra på internet (eller IRL) på grund av deras kroppshår är inte ok någonstans. Att försöka intala andra att man har rätt att trycka ner folk för detta är inte ok. Att försöka bestämma över hur andra sköter sina kroppar är inte heller ok. Och att säga att något som alla kvinnor har naturligt är "onaturligt" och "okvinnligt" visar bara på hur ologiskt man tänker.

Men jag tycker synd om de här människorna. Antagligen blir de helt skrämda av människor som inte ser ut  som eller beter sig efter normen. Kvinnor måste vara stereotypt kvinnliga och män måste vara stereotypt manliga annars rasar liksom hela världsbilden. Stackars, stackars er!

Här kommer för övrigt min håriga armhåla om någon är intresserad. Många tycker att de har rätt att håna mig, mobba mig och trycka ner mig på grund av den här bilden. Det tycker inte jag. Vad tycker du?

Jag har också lagt upp bilden på facebookeventet Ta håret tillbaka!s sida. Ni borde gå med där. Men läs inte för många kommentarer, då blir man nämligen mörkrädd. Själv blev jag kallad "vidrig" för den här bilden. 

/Hannah

10 kommentarer:

  1. Du är fin du Hannah! Utan att objektifiera då, såklart. Du är fin på fler sätt! :)

    SvaraRadera
  2. Är det "anonymt" som grundinställning? Förut fick man skriva i namn och grejer ovanför inläggen. Hur som helst, att du är fin på många sätt är inget jag behöver vara anonym för att säga! <3

    SvaraRadera
  3. Du borde kunna välja "Namn/webadress" i rullgardinen efter "Kommentera som" men vi kanske ser olika? Konstigt isåfall.

    Och tack för fina ord! De värmer! <3

    SvaraRadera
  4. Jo, det kunde jag, men förr i tiden, eftersom jag är så gammal, så var det liksom redan så, att man fyllde i namn och sen kommentar.

    Men nu ska vi inte dra det längre, eftersom ämnet om namn bara försöker spegla sig i den håriga glansen!

    SvaraRadera
  5. Haha, ok!

    (men du har rätt i att det ser annorlunda ut)

    SvaraRadera
  6. Försent, jag råkade läsa och bli mörkrädd :/ Vilka människor det finns.

    SvaraRadera
  7. Jag vet. Det är hemskt och tråkigt. :S

    SvaraRadera
  8. Jag är för lat, fattig/snål för att raka mig. Ibland tar jag sambons rakhyvel för att raka mig under armarna en vända när jag duschar nu när jag är hormonstinn och svettas som en apa (nybliven mamma).
    Jag skulle dock vilja se fler fina håriga kvinnoben nu i sommar. Vet att det är många som vill men inte vågar gå håriga under den varmare delen under året också. Det är dock bara att ta ett djupt andetag. Reaktionerna blir sällan så farliga som man tror de skall bli.

    Med det sagt så vill jag säga; fortsätt vägra raka! Men om man väljer att raka sig så är det självklart ok också, men lite trist är det att många gör det fast man egentligen inte vill.

    Tack för fin blogg! / Terése

    SvaraRadera
  9. Haha, jag är också för lat! Dessutom har aldrig mina armhålor varit sådär släta ens när de är nyrakade. Fuck it, I say! Orka. Och orka hålla på att göra det bara för att andra tycker det. Men det är svårt och jobbigt ibland. Det är jobbigt med äcklade blickar och hemska kommentarer. Men just därför blir jag mer obstinat. Jag vill ju inte raka mig. Särskilt inte med tanke på idealet.

    Tack för fin kommentar!

    SvaraRadera