söndag 25 september 2011

Bokmässan och Göteborg

I fredags bestämde jag och Malin lite sådär impulsivt att vi skulle åka till Göteborg och Bokmässan dagen därpå. Så blev det också. Igår åkte vi till Göteborg och vi kom hem idag. Det var verkligen en perfekt miniweekend med en underbar mässa och trevliga människor. Vi träffade Ute och Magnús på mässan, men jag glömde ta kort på dem. Dum som jag var glömde jag också att ta kort på montern där antologin Lågor fanns. Det var coolt att se boken där i alla fall. Här kommer i alla fall korten jag tog.

Sötaste Malin var såklart med. Hon såg dock inte såhär skrämd ut hela tiden.

Jag posar med bästa Martina Haag. En hemsk bild eftersom man ser hur starstruck jag är. Jag gillar hennes böcker. De är aproliga. Lättsamma, men aproliga (perfekt escape literature).

Åh, grejer från Penguin! Jag dog lite när jag såg det, men köpte inget. Mest för att det inte var mina favorittitlar.

Jag höll dock på att köpa den här fina utgåvan av fem dickensböcker. Jag hejdade mig när jag insåg att jag redan hade fyra av de fem romanerna. Men den var galet fin.

Sedan hittade jag de perfekta tygpåsarna till mig. Den ena med noter och den andra med pianotangenter. Jag var bara tvungen att köpa dem.

Den bästa hallen enligt mig var A-hallen där man hittade serietidningar- och böcker, feministiska bokförlag och butiker, Science Fiction-bokhandeln, barnlitteratur och Djurens Rätt (där fick man goda veganska kakor). Jag köpte flera presenter och julklappar i A-hallen. Perfekt!

Om man gillar kändisar kan jag nämna att vi förutom Martina Haag såg till exempel Mario Vargas Llosa (coolt att ha sett en nobelprisvinnare!), Jan Guillou, Torbjörn Flygt (som satt vid en disk och skulle skriva autografer men ungefär ingen kom. så trist!), Hans Rosenfeldt, Katerina Janouch, Ann Söderlund, Alex Schulman, Camilla Läckberg (haha!), Herman Lindqvist, Anders och Sören, Dogge Doggelito (som tyckte att Malin var snygg och pussade henne på kinden) etc. etc. ad nauseum.

Efter mässan stack vi till sötnötarna Tor och Navid hos vilka vi fick övernatta. Himla gästvänligt sådär i sista minuten!

Vi fixade käk: avokado med någon röra. Utbölingarna längst bort är mina utan räkor.

Nu på förmiddagen fick vi följa med Navid till flygfältet eftersom han pluggar till pilot (coolt!). Där såg vi mest lite olika småplan som de brukar flyga på sina lektioner.

Allt som allt blev det en himla bra helg. Vilken tur att vi faktiskt kom på idén och att vi faktiskt åkte. Kan inte tänka mig en mycket bättre miniweekend.

/Hannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar