lördag 30 oktober 2010

Trötthet och skolbarn

Sorry. Jag skulle ju skriva lite blogg igår, men jag somnade istället. Eftersom jag var uppe nästan hela natten till igår för att läsa papers och sedan hade en lång opponeringsdag var jag hur trött som helst. Så jag somnade vid åtta. Tragiskt, jag vet.

Hursomhelst. Jag skulle ju berätta om hur det var att vikariera på gymnasiet. Det var helt annorlunda än att vikariera i grundskolan, kan jag säga. För det första kom ett par elever 10-15 minuter tidigt och satte sig tyst och började jobba utan att jag hade sagt ett ord. Min första tanke var: what?! Helt galet. Sedan droppade det in några stycken till och alla satt och gjorde det de skulle. Inga problem. Det är verkligen helt otroligt. Eller så har jag vikarierat för mycket i grundskolan. Där tejpar de varandra. Där kommer de försent. Där försöker de lura en att de slutar en kvart tidigare än vad som står på schemat (till skillnad från gymnasieeleverna som frågar när vi slutar och accepterar svaret). Där gillar de att poängtera att man som vikarie inte har någon makt. Osv. Osv. Jag tror att jag föredrar gymnasiet framför grundskolan. Fast jag har visserligen aldrig tänkt jobba i grundskolan när jag väl blir lärare.

Jag inser att jag hade en väldigt liten klass och att det kanske blir annorlunda om ett par veckor när jag ska ha klasser med ungefär 30 personer. Men jag hoppas samtidigt att de också visar att de är mer vuxna och mogna än grundskolebarn. För det funkar inte att jobba i en sådan arbetsmiljö. Då är det plötsligt inte värt pengarna.

Och ikväll ska jag på halloweenfest i Malmö! Kul! Jag tror att jag ska klä ut mig till vampyr.

/Hannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar