måndag 29 mars 2010

Vegetarisk söndagsmiddag IV

Igår åt vi vår fjärde vegetariska söndagsmiddag. Den här gången var vi hemma hos mig och åt pasta och spenatröra, sallad och vitlöksbröd. Glass och persikohalvor till efterrätt. Himla gott, om jag får säga det själv! Som tur var fick jag låna Davids lite finare kamera när min egen var ute på vift. Klickbara bilder.

Helena och Johanna kom först.

Bordet var dukat och maten var framme.

Vitlöksbröd är nog det godaste jag vet!

Vi var hungriga och väntade på Erica. Här demonstrerar Helena hur jobbigt det var att vänta.

Johanna blev så hungrig att hon till slut ringde till Erica för att höra vart hon har tagit vägen.

Vi bestämmer oss för att börja äta innan maten kallnar. Här har ni min tallrik med pasta, spenatröra, lite sallad och vitlöksbröd.

Flickorna högg in utan en tanke på Erica.

Nämen, välkommen Erica! Kul att du kunde komma! (vi älskar dig ändå!)

"Hur många vill ha persikohalvor till sin glass?" frågade jag. Alla svarade ja. Här ser ni persikohalvor i finskålen.

Det blir ännu godare med lite "äkta" vaniljglass till.

När glassen var slut satt flickorna och tittade på Bones, mätta och belåtna.

Recept spenatröra ca 3-4 portioner

ca 450 g fryst bladspenat
1 gul hackad lök
vitlök efter smak, krydda eller hackad
1 grönsaksbuljongtärning
lite vatten
örtsalt
peppar
1 dl riven ost

Det viktiga är att löken först ska fräsas, sedan blandar man i resten av ingredienserna förutom osten som ska blandas i sist och smälta. Låt koka en liten stund. Klart! (igår gjorde jag mer än detta, men det är det här receptet jag brukar gå efter. receptet är inte helt exakt, man får höfta lite). Jag kan verkligen rekommendera det här receptet som jag har fått från en kompis mamma. Himla gott!

Nästa söndagsmiddag blir förhoppningsvis om två veckor hos Johanna. Kul!

/Hannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar