onsdag 24 augusti 2011

En sak som gör mig väldigt ledsen och en som gör mig väldigt glad

Jag kollade mailen för en stund sedan och blev riktigt ledsen. Jag hade fått betyget för min magisteruppsats och jag känner mig verkligen inte nöjd. Ett jäkla G. Visserligen ett väldigt starkt G, men det gör knappast saken bättre. Saken blev inte heller bättre av att examinatorn berömde mycket av uppsatsen: "Jag har nu läst och bedömt din uppsats som är mycket välskriven och stilistiskt säker. Det finns inte många språkfel i din uppsats; det är ett sant nöje att läsa en sådan välformulerad text. [...] Att mynta sitt eget begrepp vittnar om oberoende, kreativitet och mod, väldigt fina gåvor hos någon som i framtiden skulle vilja jobba med litteratur på olika sätt. Jag tycker också att du bemästrar MLAs konventioner till punkt och pricka."

Fan, fan, fan. Problemet var att hon inte tyckte att jag använde min största andrahandskälla på bästa sätt, vilket jag i efterhand kan hålla med om. Det gör mig lite irriterad att min handledare inte hittade ett så stort problem, men samtidigt är uppsatsen min och det är i slutändan jag som har klantat till det. Jag blir så trött på mig själv. Jag känner mig värdelös. Dålig. Sämst i världen. Som om jag inte borde få utbilda mig till lärare (trots att jag vet att språkfärdigheten och att skriva en uppsats inte är problemet). Fan, fan, fan.

Jag vill hela tiden komma på ursäkter för att förklara varför det gick så dåligt, som att jag har varit trött och okoncentrerad på grund av vitaminbristerna. Men det är bara löjligt att komma med sådana ursäkter. Jag måste helt enkelt fatta att jag inte är så bra som jag vill hoppas. Det är jobbigt att inse det, men desto mer viktigt.

Nu till den goda nyheten. Jag kollade precis på mitt konto och nu kan man se hur mycket lön som kommer på fredag. Jag har hela tiden tänkt att jag kommer få minst 10 000 kronor, kanske 12-13 000 kronor om jag har tur. På kontot står det att jag kommer få 16 755 kronor! Så himla underbart! Det roligaste är att jag drömde att jag skulle få 16 000 och nu blev det sanning. Galet!

(är det inte typiskt att man spenderar mycket mer tid på det negativa än på det positiva? jag borde nog göra ett blogginlägg med lite nöjdhetsfaktorer snart)

/Hannah (misslyckad, men snart tillfälligt rik)

2 kommentarer:

  1. Du ska inte vara så hård mot dig själv. Någon gång i livet kanske alla måste få ett G, och detta var ditt?

    Ett starkt G är inte lika med att man är dålig eller värdelös. Hade du varit det hade du fått IG, och inte ens då är man nödvändigtvis dålig. Alla har ups and downs som de säger, man kan inte vara på topp jämt.

    Kul med mer pengar än man räknat med iaf :)

    SvaraRadera
  2. Det var inte mitt första G, tyvärr. Men, men. Jag ska försöka förtränga det.

    Ja, väldigt kul med lite extra pengar, även om jag antagligen måste spara det mesta.

    SvaraRadera