tisdag 23 februari 2010

Välkommen till mitt (nya?) hem!

Ok. Så vi var på IKEA i söndags. Jag har en något komplex inställning till IKEA. En slags hatkärlek skulle man kunna säga. När jag var liten hatade jag stället. Mest för att mamma kunde gå omkring på möbelavdelningen i flera timmar. Så roligt var det liksom inte i den lilla barnavdelningen. Nu både älskar och hatar jag det. För det första så är jag en ganska pank student som inte har råd att handla på några fancy ställen. Då är IKEA superbra. Där får man mycket för pengarna, vad folk än säger. För det andra så tycker jag att de ofta har fina grejer. Då är det roligt att handla. När man kan handla fina saker till fyndpriser alltså. Men (och detta är ett stort men). Det är mindre kul att varenda människa har likadana saker som du. Det är aptråkigt. Det värsta är väl att företaget inte bara finns i Sverige, utan i hela världen. Folk i Kina ställer också sina böcker i billyhyllor. Det är det tråkigaste jag vet. Jag hatar att ha ett ikeahem just därför. För att alla har det. Vad hände med kreativiteten liksom? Min gräns går vid konst. Jag skulle aldrig få för mig att köpa en tavla på IKEA. Då har det liksom gått för långt. Det spelar ingen roll att de har fina tavlor med parismotiv. Man kan inte inhandla sin konst på IKEA utan att bli av med delar av sin själ. Så är det ju. Förutom detta så avskyr jag att det är så mycket folk på stället så fort man är där och handlar. Vår strategi var att åka dit tidigt i söndags innan folk har fått månadens lön (det enda jag handlade med var ett presentkort jag fick i julas). Vid tolvtiden var det fullt. Helt. Jäkla. Galet.

Nu vet jag inte riktigt vad som hände. Jag skulle ju skriva om mitt hem och mina nya saker, inte om mina ambivalenta känslor för den ovan nämnda kedjan. Jag har lite bilder att visa. På mina fynd alltså.

David "behövde" två expedithyllor till sina pärlor och till skivspelaren samt LP-skivorna. Hejdå drömmen om ett matbord...

Det bästa med hans inköp var att jag nu har fyra-fem extra hyllor i bokhyllorna. Var det någon som sade bokrea?

Som sagt.

Eftersom jag älskar plåtburkar köpte jag dessa. Jag vet fortfarande inte riktigt vad jag ska använda dem till, men något blir det.

Förutom plåtburkar gillar jag fina skålar, så det blev några stycken.

Märkliga bilder på grund av ljusproblem.

Nu får jag nog vänta ganska länge till nästa skålköp.

Jag köpte ett fint set med den här burken, en tvålpump, en tvålkopp och muggarna nedan.

Jag låtsas att Jane Austen hade likadana...

Eftersom jag behövde något att förvara lite badrumsgrejer i köpte jag den här plåtburken i vilken flera andra mindre burkar gömde sig. Så fint!

Den stora blev medicinlåda...

...och de mindre fick ta hand om andra saker.

Och plötsligt är det mer ordning i badrumsskåpet!

Hoppas nu att jag inte tråkade ut er. Jag tycker i alla fall att det var en massa fina saker som jag är riktigt nöjd med.

Nu blir det snart lunch och efter det borde jag gå till gymmet och köra ett styrkepass. Kanske ett simpass efter det också. We'll see.

Har ni köpt något roligt eller fint på senaste tiden?

/Hannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar