onsdag 24 februari 2010

Good news!

Jag har precis kommit hem från mötet och ja, jag ska sjunga i pjäsen! Så himla kul! Jag behöver bara komma på en riktigt bra låt som passar. Som tur är har jag ungefär en månad på mig, så det kommer nog gå bra. Säg till om ni kommer på någon låt som känns lite högtidlig ("solemn") och samtidigt lite sorglig ("sad"), som passar den sista scenen där Elizabeth bestämmer sig för att bli The Virgin Queen istället för att gifta sig med sin stora kärlek. Som ni märker är det en helt annan sorts låt jag behöver nu, så alla förslag är välkomna.

Jag måste bara berätta lite om hur mötet var. Jag trodde att alla skådisar skulle vara där, men bara ett par stycken var det. Nästan alla som var där är folk som ska fixa med ljud och ljus, scenografi och kostymer och så vidare. Av någon anledning ville regissören att vi skulle läsa igenom hela pjäsen tillsammans och just därför delade han ut roller till oss alla. Jag fick en liten roll som Mary of Guise (Marie de Guise). Jag kunde nog inte ha fått en mer perfekt roll; det var nämligen meningen att jag skulle prata engelska med fransk accent. Efter ganska många engelskalektioner i Frankrike så tror jag att jag kan göra en ganska övertygande fransk accent. Faktiskt. Det var meningen att vi skulle låta lite roliga också, för att det inte skulle bli tråkigt att gå igenom hela pjäsen. De flesta hade lite dålig fantasi och bara läste det som stod (vilket inte är så konstigt; de har ju signed up for en plats bakom scenen, inte på), förutom ett par killar som var ganska roliga. Då tänkte jag att jag inte skulle vara den stereotypa, blyga tjejen som inte vågar vara rolig, så jag gav allt jag hade. Detta resulterade i både skratt och till och med applåder! Helt galet! Den stunden gjorde min dag måste jag säga (och en liten, ok, kanske en stor, del av mig hoppades att regissören skulle inse att jag egentligen borde ha fått en roll. jag är nämligen inte så bra på auditions. jag är bättre IRL så att säga). Och nu känns det som om jag skryter eller något, men jag har så lite att skryta om för tillfället att jag tar alla chanser jag får. Hoppas att ni förlåter mig.

Efter den ganska roliga genomläsningen som tog ungefär två timmar bjöds det på mat (som tur var fanns ett vegetariskt alternativ i form av couscous med grönsaker och en ganska het sojakorvsgryta. mycket bra!). Efter maten fick jag sjunga lite inför vår italienske regissör. Det tog en stund att komma på vad jag skulle sjunga, men till slut blev det min gamla vanliga auditionlåt, nämligen Eagle-Eye Cherrys Save Tonight. Inte världens bästa låt direkt, men jag kan den utantill och sjunger den ganska bra a cappella. Han verkade tycka att min sångröst räckte till eftersom det nu är spikat att jag ska sjunga i slutet av alla föreställningar, vilka kommer äga rum 19-24 april. Så om ni är sugna på att se en engelsk pjäsversion av Elizabeth så får ni komma och kolla (även på mig i typ tre minuter...!)

Jag inser att ingen vill se fula bilder på mig, men jag måste ju visa en glad bild efter nervvrakbilden. Tummen upp!

Imorgon ska jag äta lunch ute med min partner in crime. Efter det ska vi kolla in bokrean och förhoppningsvis fynda lite böcker. Sedan blir det lite mer shopping och som vanligt lite spanskaföreläsning på kvällen. En bra dag, tror jag.

/Hannah

2 kommentarer:

  1. Sorglig låt så tycker jag fortfarande Into the West med Annie Lennox! Den passar i tiden som Elizabeth är och den är sorglig! :P (Vet inte varför jag är så inne på den låten om jag ska vara ärlig.. haha)
    http://open.spotify.com/track/0eCBD0tKfJkXdPCP1DnHWG


    Kul att det gick bra idag iaf :)

    SvaraRadera
  2. Jag har också tänkt lite på den. Den skulle kunna funka. Ska ge den som ett av mina förslag senare.

    SvaraRadera