onsdag 9 december 2009

Vegetarisk söndagsmiddag I

I söndags invigde vi vår nya tradition, vegetarisk söndagsmiddag, hemma hos mig. Det var mycket gott och trevligt! Eftersom Helena är laktosintolerant blev det faktiskt helt veganskt. Lite bilder från detta kommer här.

En liten sallad med cashewnötter och frivillig vinägrette till förrätt.

Helena (låtsas?-)äter.

Linssoppa och bröd rostat i ugn med hemmagjort vitlökssmör. Så galet gott!

Blåbärspaj.

Jag bara älskar den här bilden. It sums it all up, liksom!

Blåbärspaj, fintallriken och en massa vaniljsås (Oatlys veganska).

Och sista bilden där Johanna, Erica och Helena njuter av efterrätten.

Recept linssoppa (ungefär 4 portioner)

2 paket
krossade tomater med chilikryddning (alternativt vanliga krossade tomater och chilifrukt eller chilikrydda)
1 burk kokosmjölk
4 dl vatten
2-3 rivna morötter
1 dl röda linser
1-2 vitlöksklyftor
2 grönsaksbuljongtärningar

Smäll ihop allt i en kastrull och koka tills linserna är färdiga. Garanterat gott!

Jag vill tacka min vän Malin för receptet som hon gav mig för ganska längesedan. Jag har hunnit göra den här goda soppan ganska många gånger sedan dess och i söndags blev den väldigt uppskattad.

Nu ser jag fram emot Johannas söndagsmiddag nu på söndag. Detta var en sjukt bra idé, måste jag säga.

(och jag är medveten om att bilderna är snudd på kassa, men idag har jag äntligen fått en fungerande kamera med vilken jag faktiskt kan se det jag tar kort på. det blir alltså bättre bilder från nästa söndagsmiddag. förhoppningsvis)

Dags att sova. Yes.

/Hannah

2 kommentarer:

  1. det ser väldigt mysigt ut och jag gillar idén jättemycket! inget minus att ni åt veganskt, woho ;D

    SvaraRadera
  2. Ja, det var jättemysigt. Ska på söndagsmiddag imorgon igen, det blir trevligt! :)

    Och ja, det kändes bra att käka helt veganskt för en gångs skull.

    SvaraRadera