tisdag 17 februari 2009

Optional courses

Oj, vad svårt det blev. Senast fredag klockan 12.00 måste jag ha bestämt mig för vilken valbar kurs jag ska välja. Det finns fyra att välja mellan, två med litterär inriktning, två med språkvetenskaplig inriktning. Jag behöver hjälp! Ni kanske kan hjälpa mig? Vilken av dessa fyra kurser låter bäst?

1. THE PROBLEM OF EVIL IN ENGLISH LITERATURE: FROM DRAMA TO DETECTIVE NOVEL.
Den här kursen verkar lite rolig. Man ska studera olika verk och då särskilt de "onda" personerna i böckerna. Men det är himla mycket att läsa och vi har redan en lång lista på kurslitteratur. Hur har de tänkt att vi ska hinna det?! I den här kursen ska vi tydligen läsa fyra (4!) romaner samt utdrag från tre andra. Helt galet. Betyget baseras på ett skriftligt prov, en liten uppsats på 1500-2000 ord samt närvaro och deltagande i diskussionerna.

2. KALEIDOSCOPIC GRAMMAR: AN INVESTIGATION INTO THE BINARY NATURE OF HUMAN LANGUAGE.
Det här är en språkvetenskaplig kurs och om jag ska vara ärlig förstår jag inte riktigt vad den handlar om. Det verkar handla en hel del om grammatikens ursprung, evolution och såna där grejer. Jag tror inte att det är något för mig. Även i den här kursen baseras betyget på närvaro och deltagande i diskussionerna. Dessutom ska man göra tre "assignments", små arbeten. Nej. Jag tror jag skippar den här kursen!

3. THE NOVEL AS UNIVERSE.
Den här kursen är den andra litterära kursen, som också verkar intressant. Man studerar två långa romaner, Henry Fieldings Tom Jones och Jonathan Franzens The Corrections. Man ska helt enkelt analysera en lång roman och dess "fictional universe". Det som avskräcker lite är väl hur långa de är: 850 sidor och runt 600 sidor. Hade det varit Harry Potter så hade det varit ok för mig. Men tänk om man inte gillar boken!? Betyget baseras även här på närvaro och vad man gör i "klassrummet", men man ska också skriva en uppsats om någon av de två böckerna som ska vara 8-10 sidor. Dessutom ingår en kort muntlig redovisning. Jag hatar verkligen muntliga redovisningar! (smart att jag ska bli lärare då...)

4. AN INTRODUCTION TO COGNITIVE LINGUISTICS.
En introduktion till kognitiv lingvistik, helt enkelt. Det finns flera "approaches" inom lingvistiken, men den kognitiva har flest anhängare idag. Vi har en annan kurs som är introduktion till lingvistik överhuvudtaget, så den här kursen är alltså inne på endast kognitiv lingvistik. Kursen kommer till exempel handla om hur kultur kan ha influenser på språk. Betyget baseras på ett egenvalt projekt som man får göra. Det låter ju ganska kul, fast det är precis samma sak som vi ska göra i den andra lingvistikkursen som vi måste läsa. Med exakt samma lärare dessutom. Två "projekt"? Hm. Jag vet inte. Jag är lite less på språkvetenskap efter min franska uppsats, om jag ska vara ärlig!

Ok. Det var väl ingen som orkade läsa det här? (knappt jag heller!) Det känns som om det blir en litteraturvetenskaplig kurs i vilket fall som helst. Ska man välja den med en massa böcker eller den med två überlånga böcker?

Vilken av de fyra kurserna hade DU valt?

Nej, nu måste jag plugga (=läsa).

/Hannah (confused)

2 kommentarer:

  1. Haha, det visste jag att du skulle göra! ;) Fast det blir nog den...

    SvaraRadera