onsdag 23 maj 2012

Från dålig hälsa till lite bättre

Ok. Så jag erkänner. Jag har varit kass vad gäller joggingen i två veckor. Veckan innan Kreta (egentligen samma vecka eftersom vi åkte på lördagen) blev det inte av av olika anledningar (tidsbrist, trötthet, migränliknande huvudvärk, sjukt kasst väder etc.). När jag kom till Kreta med både joggingskor, träningskläder och tidtagarur insåg jag ganska snabbt att det inte var särskilt joggingvänligt. Jag ba: "Nope. Ain't gonna happen!" Som tur är (detta kan debatteras) var det väldigt backigt i Platanias så vi gick mycket upp och ner. För att inte nämna sextimmarsvandringen i Samariaravinen!

Idag tog jag mig äntligen i kragen och började på vecka sju i mitt träningsprogram. 30 minuter (20 minuter jogging, 10 minuter rask promenad). Det gick förvånansvärt lätt och bra (kanske tack vare backarna och ravinen på Kreta)! Och då ökade jag trots allt ett par minuter sedan förra träningsveckan! Härligt! Om fem veckor är jag på sista träningsveckan och ska kunna klara 40 minuter jogging per pass. Det känns långt dit, men jag hoppas att jag klarar det. Den som lever får se.

Och här några osmickrande bilder från efter joggingturen:

Jag hade inte klarat mig utan mitt tidtagarur. Det hjälper mig att veta när jag ska gå och när jag ska jogga och, viktigast av allt, när det är dags att sluta.

Jag är inte särskilt snygg efter en joggingtur men jag gillar i alla fall mitt nirvanalinne!

 Sweating like a pig.

Ärligt talat har jag blivit mycket sämre med sötsaker igen. Jag gav mig själv dispens under semestern (en måste ju få äta glass på Kreta!) och har bestämt att jag ska köra en sötsaksdag i veckan istället för en i månaden. Det kanske är dumt, för jag har en tendens att "go wild and crazy" när det kommer till sötsaker. Men när det är varmt känner jag att en får ta en glass då och då. Om det går åt skogen får jag hota mig själv med att gå tillbaka till min gamla regel.

Jag vill verkligen må bättre, ha en bättre kondition och bli starkare. Jag vill orka mer. Jag tror och hoppas att joggingen kommer hjälpa mig med det.

/Hannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar