måndag 9 november 2009

Dö i svinis eller få hemska biverkningar resten av livet?

Det där med vaccinet alltså. Jag har ingen aning. Ska man vaccinera sig kanske? Det lutar nog åt det. Jag blir galen på alla besserwissers som vet att vaccinet är livsfarligt och som vet att man kommer få hemska biverkningar i framtiden. Jag blir lika galen på alla besserwissers som vet att svininfluensan är världens farligaste grej just nu. Som vet att man kommer dö om man inte vaccinerar sig, eller att man kommer smitta andra som kommer dö om man inte vaccinerar sig. Snälla någon, ingen vet vad som verkligen kommer hända! Ingen vet till hundra procent om det är smartast att ta vaccinet eller att "våga vara sjuk". Det vet vi först om femtio år eller något. Frågan är bara vad man ska välja och varför.

Jag har varit väldigt skeptisk till det här vaccinet och är det fortfarande. Trots detta kommer jag nog att vaccinera mig imorgon av flera anledningar. Först och främst har jag inte tid att bli sjuk (hallå, jag pluggar 150 % och har två extrajobb som måste göras!). Om jag får biverkningar av vaccinet så tror jag att dessa försvinner snabbare än svininfluensan. För det andra vill jag inte smitta andra, särskilt inte min nyfödde lillebror som inte ens kommer vara två månader gammal när jag träffar honom i december. För det tredje har min mamma bett mig och mina syskon att vaccinera oss eftersom flera unga helt friska människor har dött i Norge (och man lyssnar alltid på mamma, eller hur? ehe). Mamma har dessutom jobbat inom vården och har bra koll på sådana här saker. Till sist vill jag försöka lita på landets experter på ämnet, nämligen läkarna. Jag tror inte att de hade gått med på att ge hela befolkningen något som är mer skadligt än det som det ska skydda emot.

Egoina skrev idag att hon tänker skippa vaccinet. Det blev ett himla liv! Själv förstår jag båda sidor, men jag tycker inte att man ska klanka ner på andra och deras val.

Ska ni vaccinera er? Varför/varför inte? Jag vill gärna höra hur ni tänker!

/Hannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar