måndag 9 augusti 2010

Bokcirkel

Jag och några vänner har bestämt oss för att ha en bokcirkel tillsammans. Det ska bli så himla kul! Varje månad får en av oss bestämma en bok som vi alla ska läsa. Sedan träffas vi hos den personen och diskuterar boken och dricker lite vin och äter lite ost (jo, jag vet, det låter himla seriöst och kulturellt!). Malin, som är den första som får välja, har valt Igelkottens elegans av Muriel Barbery. Jag ser verkligen fram emot att läsa den, men jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska läsa den på svenska eller franska. Det handlar mest om vilken version jag får tag på. Förhoppningsvis ska jag få låna den på franska (jag föredrar trots allt originalspråket om jag kan det). Tyvärr är den ganska dyr att köpa just nu då den inte har kommit ut som pocket på svenska än och jag har bara hittat ett utlånat (svenskt) exemplar på biblioteket. Om jag hinner innan resan till Ed på onsdag tänkte jag gå inom språkbokhandeln (min favoritaffär!) i Lund och leta efter den.


Hur som helst. Ett väldigt trevligt och bra initiativ! Det ska bli så kul att läsa något nytt varje månad. Själv vet jag inte vilken bok jag ska välja. Det blir kanske någon engelsk klassiker, eller kanske något helt annat. Först och främst borde jag kanske försöka hitta ett bord och några stolar till min lägenhet. Just nu har jag bara en säng, en stol till pianot och skrivbordet med skrivbordsstol. Inte särskilt inspirerande!

Nu borde jag kanske göra klart dagens transkription. Pust!

/Hannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar