onsdag 26 januari 2011

The Green Hornet - en filmrecension

Åh, jag vet inte vad jag ska säga. Tyckte jag att den var bra? Ganska. Den var faktiskt rolig på sina ställen. Däremot var Seth Rogens karaktär ibland riktigt svår att sympatisera med, men jag gillade karaktären Cato desto mer. Tyvärr fick jag ännu en gång sucka över Hollywood som visst alltid måste ha med något kvinnoförnedrande för att det ska vara en "rolig" film. "Du är en tjej!", "Nej, du kan vara en tjej!". Varför i helvete är det så hemskt att vara tjej? (ja, alltså, sådan här skit gör det ju ganska hemskt) Snälla, upplys mig. Har de inte sett Hit-Girl? Hon skulle klå The Green Hornet inom en minut. Och jag skulle leende titta på med popcorn. Hela världen skulle bli ett bättre ställe om hela Hollywood fick några lektioner i genusvetenskap. Jag är så trött på det här nu. Det är inte 50-talet längre. Året är 2011. Kan folk fatta det?

Men jag vet inte. Filmen får nog en trea. Trots några dumma repliker och det sedvanliga: manliga huvudkaraktärer. Kvinnorna är som vanligt bara sekundära sidekicks. Men jag måste säga att jag blev positivt överraskad när jag slapp en vanlig klyscha som jag väntade på hela tiden. Vilken det är ska jag inte avslöja om ni inte har sett filmen än. Och här en trailer:



(och säg till om ni finner mina filmrecensioner booooring. det kan vara bra att veta)

/Hannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar