måndag 10 maj 2010

Nej, vi lever inte på 50-talet längre

Är tacksam att Linus Fremin skrev DET HÄR inlägget om ordet "negerboll". Efter att ha läst dumpuckokommentarerna till DEN HÄR artikeln orkade jag inte skriva ett blogginlägg om det. Jag ville mest förtränga att människor är så respektlösa och dumma i huvudet. Som tur var skrev alltså Linus precis det jag själv tänkte.

Om man inte fattar att ordet "neger" inte är ett neutralt ord så kanske man borde läsa lite historia eftersom man tydligen missade några lektioner i skolan.

Användandet av dessa uppenbart nedsättande ord skriker hej-jag-är-en-outbildad-människa-från-ett-litet-inskränkt-samhälle (typ Ed) i mina öron.

Att sedan jämföra dessa ord med ord som "vit", "svart" och "finska pinnar" är att dumförklara sig själv. Faktiskt. Inget av de här orden har någon nedsättande funktion. Att säga att "så har vi alltid sagt" är också att dumförklara sig själv. Ska vi börja prata om raser och deras olika värde som vi gjorde innan och under andra världskriget också? Nä, jag tänkte väl det.

Man kan ju undra varför folk så hemskt gärna vill ha rätten att förolämpa andra som uppenbarligen tar illa vid sig. Borde det inte räcka med att säga att man känner sig kränkt för att folk ska sluta använda sådana här arkaiska ord? Tydligen inte.

Usch, jag gillar inte ens att skriva orden, men det blir ju lite svårt att fördöma användandet av dem utan att skriva ut dem. Och plötsligt blev det ett litet inlägg ändå.

/Hannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar