måndag 11 juli 2011

Måltidsmåttet

Nu har jag börjat prova det så kallade Måltidsmåttet. Måltidsmåttet består av fyra mått: ett för grönsaker, ett för kolhydrater, ett för protein och ett för sås. Det hela går ut på att man ska äta enligt tallriksmodellen och samtidigt kontrollera mängden mat. Alla mått utom grönsaksmåttet är maxmängden. Med andra ord får man äta mer grönsaker än vad som får plats i måttet.

Nu kanske ni undrar varför jag har betalat pengar för det här? Jag känner att ett av mina problem när det kommer till min hälsa är att jag ofta äter för stora portioner mat. Det blir ofta för mycket kolhydrater, särskilt när jag äter pasta och ris. Ibland äter jag för lite grönsaker, trots att jag är vegetarian. Anledningen till att jag har skaffat det är alltså för att normalisera mina portioner och samtidigt äta nyttigare.

Jag känner mig lite töntig när jag berättar om det här. Hur svårt är det att ta lite mindre mat, liksom? Men jag känner ärligt talat att det här kan hjälpa mig. Vad tycker ni? Verkar det dumt eller ganska smart?

Måltidsmåtten. Jag tror inte att jag kommer använda såsmåttet så ofta.

Och såhär kan det se ut på tallriken. En ganska stor portion trots allt, men nästan halva är grönsaker.

Om ni vill veta mer eller beställa Måltidsmåttet kan ni klicka HÄR. Annars kan man köpa det på Apoteket Hjärtat. Jag tycker att det är en ganska bra uppfinning.


/Hannah (som borde bli sponsrad!)

2 kommentarer:

  1. Jättebra idé tycker jag! Funderar på att prova själv :)

    SvaraRadera
  2. Frågan är väl om du verkligen behöver det! Jag känner iaf. att det hjälper mig! :)

    SvaraRadera