tisdag 4 september 2012

Mission: Examensarbete

Idag började min partner in crime och jag att jobba med vårt examensarbete. Vi hade ett möte med vår handledare som lyckligtvis tyckte att vår idé var tillräckligt bra att fokusera på och skriva om. Nu har vi  äntligen bestämt oss för vad vi ska skriva om. Vi tänkte skriva om hur kön framställs i läromedel i engelska, både vad gäller bilder och text. Våra förväntningar/fördomar är att kön ofta framställs på stereotypa sätt, trots att det uttryckligen står i läroplanerna att skolan ska motverka stereotypa föreställningar om kön. Det hela känns väldigt intressant och kul, vilket är precis så en ska känna när en skriver en större uppsats. Självklart kommer det bli jobbigt ibland, men jag är så glad över att jag inte kommer skriva uppsatsen själv. Om jag hade skrivit en egen uppsats hade jag antagligen sovit bort hela den här veckan med tanke på hur trött jag är för tillfället. Nu ser vi istället till att peppa varandra, planera in pluggdagar och ge varandra läsläxa. Mycket bättre än att försöka sig på den där omöjliga uppgiften som kallas för självdisciplin!

Böcker, böcker, böcker. Vi har gjort vår första litteratursökning och det slutade med att vi lånade tio böcker och ställde oss i kö på fem.

/Hannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar