söndag 1 april 2012

Egalias döttrar

Nu har jag läst klart Gerd Brantenbergs bok Egalias döttrar som kom ut i slutet på 70-talet. I den här romanen är könsmaktsordningen helt omvänd, vilket betyder att det är kvinnorna som har all reell makt i samhället och jobbar på höga positioner medan männen nästan uteslutande är hemmamän som tar hand om barn och hem. Männens utseende och uppförande är viktigt medan kvinnorna kan göra lite som de vill. Pojkar är rädda för att bli våldtagna av kvinnor ute på natten men får skylla sig själva om de faktiskt blir det. Människor heter kvinniskor och "man" gör inte saker; "dam" gör saker. 

Eftersom de stereotypa könsrollerna har kastats omkull och bytts ut mot varandra får den här romanen en att tänka och reflektera kring vår värld och hur kvinnor och män förväntas vara olika ända från födseln. Man ser strukturer, till och med i språket, som visar att män dominerar och har (och definitivt har haft) makten. Dessutom blir man medveten om hur lätt det är att förklara olika saker och oskrivna regler med hjälp av naturen; det som många förklarar på ett sätt i vår värld förklaras helt annorlunda i Egalia där det är kvinnorna som ses som överordnade männen.


Berättelsen om Petronius och hans vänner som bildar en maskulinistgrupp eftersom de känner sig förtryckta på grund av sitt kön är ganska intressant, men framför allt tycker jag att man ska läsa boken för att den får en att tänka till och dessutom gör en medveten om ens egna fördomar och indoktrinerade "logik". Jag kom på mig själv med att flera gånger tänka att kvinnor hade samma position som kvinnor i vår värld och tvärtom. Därför blev jag glatt överraskad när jag märkte att många kvinnor var "sjökvinnor". Strax insåg jag såklart att detta bara handlade om att det var kvinnorna som hade makten och att det var de som ansågs vara tillräckligt fysiskt och psykiskt starka för den här typen av jobb.

Alla borde läsa den här boken! Och alla som besitter ett uns av analysförmåga kommer säkerligen ställa sig på Petronius och de underordnade männens sida och därigenom inse hur mycket som är orättvist i vårt samhälle. Läs den! Nu!

/Hannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar