söndag 26 augusti 2012

Böcker, böcker, böcker (eller en bookaholics bekännelser)

När jag för någon vecka sedan skulle beställa en bok till bokcirkeln hade jag lite svårt (som vanligt!) att inte köpa fler böcker när jag ändå skulle beställa (ehem). Det är lite av ett återkommande problem, vilket har gjort att jag har gett mig själv köpstopp på böcker om det inte är bokcirkelböcker eller kurslitteratur. Smart som jag är har jag dock hittat ett litet kryphål; om jag faktiskt läser alla böcker jag beställer inom en väldigt snar framtid är det ok att köpa dem. Ok, jag vet. Jag är en bookaholic och jag har svårt att låta bli att handla böcker titt som tätt (herregud, jag har ju en lista på runt 200 titlar på Bokus som jag vill köpa!). Men trots allt detta måste jag ändå säga att den här... kompromissen med mig själv är ok. Det stora problemet är nämligen att jag köper bok efter bok men inte läser det jag köper på väldigt länge (vi behöver kanske inte nämna att jag i mina bokhyllar har för mig "nya" böcker som skulle räcka ett par år framöver. men vi nämner som sagt inte det). 

Hur som helst. Nu har jag precis fått hem några böcker som jag tror att jag kommer läsa inom en snar framtid. Den ena är David Levithans The Lover's Dictionary som verkar så spännande uppbyggd. Det är nämligen en kärlekshistoria som berättas med hjälp av olika ord, som i en ordbok. Redan i januari var jag väldigt intresserad av att läsa den, så nu var det faktiskt på tiden att jag beställde hem den. Det ska bli kul och spännande att läsa den. Jag har ganska höga förväntningar.


När jag ändå klickade hem böcker (ehem igen!) fick jag för mig att köpa de fina nyutgåvorna av Astrid Lindgrens klassiker Bröderna Lejonhjärta, Mio, min Mio och Ronja Rövardotter. Som ni kanske vet har jag lite av en passion för barn- och ungdomslitteratur och särskilt klassisk sådan, så det kändes logiskt att jag skulle ha dessa i min bokhylla. Dessutom tror jag inte att jag läste dessa böcker när jag var liten, vilket betyder att jag borde ta igen det nu. 


Min partner in crime kommer bli så sur på mig nu. Vi hade liksom kommit överens om att inte köpa en massa böcker när vi redan har så mycket att läsa i våra respektive bokhyllor. Oh, well... Jag ska i alla fall inte köpa fler böcker innan jag flyttar ifrån den här lägenheten. Vi får se hur snart det blir. 

/Hannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar