torsdag 3 januari 2013

Lästa böcker 2012

Självklart måste jag summera det gångna året. Jag tänkte börja med att berätta vilka böcker jag har läst  under 2012. Eftersom jag älskar böcker och tänker att ni också gör det. Eller? 

År 2012 läste jag ut sammanlagt 30 böcker. Jag vet att jag hade kunnat läsa fler, särskilt seriealbum. Men det är i alla fall mycket bättre än 2011 då jag bara läste 21 böcker (pinsamt!). I år satsar jag på att slå 30 böcker. Som vanligt räknar jag bara böcker som jag har läst från pärm till pärm och som jag har läst ut under  det aktuella året (jag kan erkänna att jag har fuskat och läst två sidor i år, men ibland får en vara snäll mot sig själv).

Här är listan (i kronologisk ordning efter när de lästes ut):

1. White Teeth - Zadie Smith 
Kommentar: Den här boken borde ha varit utläst långt innan det blev 2012. Den var helt ok, men lite för lång.

2. The Passion - Jeanette Winterson
Kommentar: Bokcirkelbok. Jag ville åka till Venedig när jag läste den. En ganska speciell bok som jag tror att jag gillade ganska mycket. 

3. Frankenstein - Mary Shelley
Kommentar: Bokcirkelbok. En klassiker som jag har velat läsa länge. Ganska bra. Jag blev lite förvånad över att filmversionen från 1994 har lagt till konstiga saker som inte står i boken.

4. One Day - David Nicholls
Kommentar: Lätt- och snabbläst. Helt ok.

5. Egalias döttrar - Gerd Brantenberg
Kommentar: Boken som vänder uppochner på könsmaktsordningen. Plötsligt är kvinnor de som styr och männen är underordnade och oroar sig över skönhet och familj. Alla borde läsa! Mest för att världen i denna bok speglar vår värld fast med ombytta roller.



6. I've Got Your Number - Sophie Kinsella
Kommentar: Rolig, lätt- och snabbläst skämslitteratur!

7. Stardust - Neil Gaiman
Kommentar: Jag tyckte om den men som vanligt hade jag för höga förväntningar på Neil Gaiman. Jag vill verkligen tycka om honom mer!

8. Extremely Loud and Incredibly Close - Jonathan Safran Foer
Kommentar: Så himla fin och bra bok! Safran Foer är så finurlig och kreativ. Älska!

9. Förföra demonen - Erica Jong
Kommentar: Bokcirkelbok. Intressant om Erica Jongs liv.

10. The Hunger Games - Suzanne Collins
Kommentar: Första delen i Collins ungdomstrilogi. Så himla spännande och bra! Jag fastnade totalt och läste alla tre böcker på ganska kort tid. Läs!



11. Språk för livet: Idébok i språkdidaktik - Rigmor Eriksson & Annsofi Jacobsson
Kommentar: Didaktikbok jag läste till skolan. Bra idéer för språklärare. Jag borde köpa den.

12. Känner vi varann? - Karen Shepard
Kommentar: Bokcirkelbok. Helt ok deckare eller vad jag ska kalla det. Men jag gillade inte det otydliga slutet.

13. A Room of One's Own - Virginia Woolf
Kommentar: En sådan där feministisk klassiker som alla borde läsa.

14. Ja till Liv! - Liv Strömquist
Kommentar: Så himla bra och roligt seriealbum, som alltid!

15. Einsteins fru - Liv Strömquist
Kommentar: Se ovan!

16. Cirkeln - Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Kommentar: Ännu en första bok av en ungdomstrilogi. Jag blev positivt överraskad och tyckte att den var ganska spännande. Jag ska definitivt läsa de två andra böckerna.



17. Catching Fire - Suzanne Collins
Kommentar: Bok nummer två i trilogin. Spännande!

18. Happy, happy: En bok om skilsmässa - Red. Maria Sveland & Katarina Wennstam
Kommentar: Intressant och läsvärd antologi om skilsmässor. Även de positiva effekterna av skilsmässor tas upp. Jag blev nästan lite sugen på att skilja mig (fast jag hade visst ingen att skilja mig ifrån).

19. Mockingjay - Suzanne Collins
Kommentar: Sista delen i trilogin. Gilla!

20. Je l'aimais - Anna Gavalda
Kommentar: Tydligen den enda franska bok jag läste förra året. Dåligt av mig! Jag tyckte om den. Den handlar om en kvinna som har blivit lämnad av sin man. Hon och hennes svärfar diskuterar det som har hänt.

21. Through the Looking-Glass - Lewis Carroll
Kommentar: Andra delen av Carrolls klassiker om Alice i Underlandet. Jag tyckte om den men föredrog nog den första.

22. The Lover's Dictionary - David Levithan
Kommentar: En väldigt originell bok som är en kärlekshistoria skriven i 185 definitioner. Jag vet, det låter konstigt, men så är det. Bra och kreativ!



23. Mio, min Mio - Astrid Lindgren
Kommentar: Fin barnklassiker som gör en nostalgisk.

24. Genuspraktika för lärare - Bettina Berg
Kommentar: Uppsatslitteratur. Bra och matnyttigt för lärare.

25. Vinteräpplen - Josefine Sundström
Kommentar: Bokcirkelbok. Bättre än väntat. Ganska intressant, särskilt vissa delar. 

26. Sense and Sensibility - Jane Austen
Kommentar: Jag älskar den! Men jag älskar ju Jane!



27. Jag saknar dig, jag saknar dig! - Peter Pohl & Kinna Gieth
Kommentar: Fin och sorglig, men jag blev besviken på språket.

28. Parfymen - Patrick Süskind
Kommentar: Bokcirkelbok. Intressant. 

29. En herrgårdssägen - Selma Lagerlöf
Kommentar: Spännande och speciell. Gillar!

30. The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde - Robert Louis Stevenson
Kommentar: En sådan där klassiker som alla borde läsa. Helt ok. Inte riktigt som jag trodde.


Det har varit en salig blandning, mycket tack vare bokcirkeln. Jag har läst klassiker, barnklassiker, lite facklitteratur, samhällskritik, seriealbum, en självbiografi och lite annat smått och gott. Med lite vilja kanske en kan säga att jag har läst 9 klassiker under det gångna året. Mitt mål var 10, så det blev tyvärr en för lite. Men 9 av 10 känns ändå ok. 

Hoppas att ni fick något tips nu! Vad har ni läst under 2012? Har ni läst något riktigt bra?

/Hannah

2 kommentarer: